Dohányzásról nem tud aludni. Alvászavarok gyermekkorban - PszichoFészek pszichológiai magánrendelő


Youtube Azt hisszük, hogy alszunk, de valójában mégsem Felébredünk az éjszaka közepén, és álmatlanul forgolódunk hajnalig… Napi 10 órát alszunk, mégis olyan fáradtan ébredünk, mintha az elmúlt órák munkával teltek volna… Ez csak néhány azon tünetek közül, amelyekkel élete során legalább egyszer majdnem mindenki küzd.

dohányzásról nem tud aludni

Vida Zsuzsanna neurológus-szomnológussal alvászavarokról és alvási mentálhigiénéről beszélgettünk. Amikor a nyár őszbe vált, megváltozik az alvásigény?

  • Számos kutatás vizsgálta az elmúlt 20 évben a dohányzás alvásra gyakorolt hatásait.
  • Mikor kell valakinek alvásspecialistához fordulnia?
  • Alváslaboratórium TBTI Kónya Judit, családorvos Az ember életében az alvás rendkívül fontos szerepet kap, hiszen életünk csaknem egyharmadát töltjük alvással.
  • Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
  • Dohányzó hatás

Télen nagyobb az alvásigényünk, a nappalok rövidülése és az óraátállítás miatt hagyományosan hamarabb térnénk nyugovóra, de korunk emberére ez már nem egészen érvényes. A mesterséges fény következtében a bioritmusunk függetlenebbé vált az évszakok változásától. Az alvás alapvető szerkezete azonban nem változik az évszakokkal.

Alvászavar: akár életveszélyes is lehet

Éber állapotból először a felületes szendergés állapotába váltunk, majd a mélyebb alvás stádiumába kerülünk, ezután ismét felszínesebbé válik az alvás, majd következik a gyors szemmozgásokkal jellemzett fázis, utána ismét a mélyülő, gyors szemmozgások nélküli periódus jön, és ezek ciklusosan ismétlődnek az éjszaka folyamán. A megfelelő, normális alvás során végigmegyünk ezeken a ciklusokon.

csillagok leszokni a dohányzásról dohányzás és testépítés

Mi történik, ha felborulnak az alvásciklusok? A funkciójának megfelelő alvásnak minőségében és mennyiségében is elegendőnek kell lennie. A megfelelő mennyiség óra naponta, a minőség pedig az alvásciklusok megfelelő sorrendjét jelenti.

hagyja abba a dohányzást, mint te szent, aki segíti a leszokást

Zaj, fény vagy külső-belső tényező megzavarhatja a ciklusok lefolyását. Megesik, hogy valaki felébred éjszaka, mondjuk, mert fájdalmat észlel, vagy stresszes időszakot él át, dohányzásról nem tud aludni nehezen vagy nem tud visszaaludni — ekkor inszomniáról beszélünk.

Emellett előfordulhatnak ún.

miért fáj a fejfájás a dohányzás után?

Nem feltétlenül érzékeli, hogy alvászavara van, sőt, talán órát is alszik, ami alapján úgy véli, hogy nagyon jó alvó; csak épp azt tapasztalja, hogy nem tudja kipihenni magát éjszaka, és napközben gyakran elfárad, elbóbiskol. Ebben az esetben meg kell keresnünk a háttérben álló okokat.

Alváslaboratórium

Milyen okokra gyanakodhatunk ilyen esetben? Ilyen mennyiségű, de rossz minőségű alvásnál számba kell vennünk az alvással összefüggő zavarok lehetőségét.

dohányzásról nem tud aludni dohányzási kódoló készítmény

Gyanakodhatunk alvásfüggő légzés- vagy mozgászavarokra, illetve endokrinológiai zavarokra is. Ezen dohányzásról nem tud aludni.

Nem tud aludni, leszokni a dohányzásról

Ha feltárunk valamilyen egészségi problémát az alvászavar hátterében, akkor ezt az alapbetegséget kell kezelni. A primer alvásbetegségek közül gyakori az obstruktív alvási apnoe szindróma, amelynek leggyakoribb és legfeltűnőbb tünete a horkolás.

Mindemellett számos betegség, így különféle testi és pszichés kórképek velejárója is lehet alvászavar. Melyek a háttérben álló leggyakoribb pszichés betegségek? Az alvászavarok ezen formája is nagyon megterhelő a páciens számára, ezért a többi típushoz hasonlóan feltétlenül orvosi kezelést igényel!

Alvási apnoe betegség fennállása esetén alvás alatt a felső légutak beszűkülnek vagy elzáródnak — a hálótárs a légzéskimaradásra figyelhet fel, a beteg pedig légszomjérzésre ébredhet. Sajnos gyakran nem érzékelik ezeket a tüneteket az érintettek, pedig az alvási apnoe rengeteg leszokni a dohányzást reiki-vel — például a szív- és agyérrendszeri betegségek, a kettes típusú diabétesz — rizikófaktora, továbbá súlyosbíthatja a magas vérnyomás betegséget is, ezért nem szabad félvállról venni.

DOHÁNYZÁSRÓL LESZOKÁS könnyen?! - Teljes #könyvösszefoglaló

Alvásprobléma esetén bevethetünk otthoni módszereket a tünetek enyhítésére? Érdemes gondot fordítani a megfelelő alváskörnyezet kialakítására, illetve olyan változásokat eszközölni az életmódunkban, amelyek elősegítik az éjszakai nyugalmat.

Dohányzásról nem tud aludni. Hiperszomnia

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy — a lista nyilvánvaló haszna mellett — nem minden szabály válik be mindenkinél; akad, aki épp teljes csöndben nem tud elaludni. Mindenkinek érdemes megtalálnia, mivel tudja elősegíteni a jó alvást, és ennek megfelelően alakítania az életét.

dohányzásról nem tud aludni

Hozzávetőleg hányan küzdenek Magyarországon alvászavarral? Az álmatlanság tünetét szinte mindenki megtapasztalja néhányszor az élete folyamán, az emberek kétharmada hosszabb-rövidebb ideig alvászavarban szenved. Ha tisztában vagyunk az álmatlanság okával például egy nehéz vizsgamajd az ok megszűnésével az alvás visszatér a normális kerékvágásba, akkor nincs szükség kezelésre.

Mikor és kinél nagyobb az esély a vastagbélrákra, végbélrákra? A horkolás komolyabb betegségek, elsősorban az alvási apnoé tünete is lehet.

Az emberek fennmaradó egyharmadáról elmondható, hogy krónikus alvászavarban szenvednek. Alvászavarról akkor beszélünk, ha az alvás mennyiségi vagy minőségi elégtelensége folytán a beteg nem tudja ellátni napi feladatait, azaz életminősége romlik. Ez utóbbi kérdés nem fekete vagy fehér — előfordul, hogy valaki nagyon rosszul alszik, mégsem panaszkodik emiatt.

Szintén általános, hogy időskorban csökken az alvásigény, kevesebb a napi megterhelés, és gyakran a bioritmus is megfordul: az idősek közül sokan éjjel éberek, és reggel sikerül elaludniuk.